Wiadomości

Ostrzegamy przed oszustwem na zdalny dostęp do telefonu komórkowego, czyli tzw. spoofing

Data publikacji 21.10.2021

Cyberprzestępcy wykorzystają możliwość podszycia pod telefoniczny numer banku, by podstępnie wyłudzać dane do konta ofiary. Tym razem ich ofiarą padł mieszkaniec gminy Czersk, którzy na prośbę fałszywych pracowników banku zainstalował na swojej komórce aplikację umożliwiającą zdalny dostęp do telefonu. Ta fatalna w skutkach decyzja kosztowała go blisko 3 tysiące złotych.

W miniony wtorek do czerskich policjantów zgłosił się mężczyzna, którzy zostali oszukany w bardzo podobny sposób. Cyberoszuści wykorzystując tzw. spoofing* wykonywali połączenie, które identyfikowało się w telefonie pokrzywdzonego jako infolinia banku. Później fałszywy konsultant informował o nieprawidłowościach na rachunku np. nieuprawnionym przelewie. Osoba podająca się za pracownika banku prosiła o wykonanie kilku prostych czynności, które rzekomo miały na celu przeciwdziałanie niebezpieczeństwu utraty oszczędności. Między innymi polecił, by na telefonie komórkowym zainstalować aplikację umożliwiającą zdalny dostęp do telefonu – dzięki temu w łatwy i szybki sposób, bez konieczności przychodzenia do placówki bankowej, problem miał zostać rozwiązany. Następnie fałszywy konsultant prosił o przekazanie danych karty bankowej wraz z kodem zabezpieczającym, po czym zostały na telefon pokrzywdzonego przesłane smsy o próbnych transakcjach, po czym otrzymał potwierdzenie z banku o wypłacie środków pieniężnych z jego konta.  Pokrzywdzony sprawdził stan konta i okazało się, że zamiast zablokować wypływ gotówki z jego konta to środki pieniężne w wysokości prawie 3 tysięcy złotych zostały wypłacone. 29-latek w tym momencie zorientował się, że padł ofiarą oszustwa internetowego.

Policjanci ostrzegają i apelują o rozwagę, a także radzą jak nie dać się oszukać w podobny sposób:

  • Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych  z nieznajomymi, nawet rzekomymi  pracownikami banku.
  • Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów – nawet nie zorientujesz się, że zamiast smsa od krewnych czy znajomych, do których masz zaufanie, dostaniesz wiadomość od cyberoszustów (np. z prośbą o podanie kodu BLIK czy zlecenie przelewu) i stracisz swoje pieniądze.
  • Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego, czy pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
  • Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w  internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
  • Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
  • Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
  • Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.

*Spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod dowolny numer lub nazwę oznacza, że mimo wyświetlanej w telefonie nazwy (np. mama, Tomek itp.) czy numeru telefonu (np. numeru infolinii banku czy innej instytucji), tak naprawdę dzwoni lub pisze wiadomości zupełnie inna osoba.

Powrót na górę strony