Wiadomości

OSZUŚCI NADAL DZWONIĄ DO NASZYCH SENIORÓW – OSTRZEŻMY ICH! CAŁY CZAS PRZYPOMINAJMY IM TEŻ, JAK DZIAŁAJĄ PRZESTĘPCY.

Data publikacji 16.03.2022

Oszuści działający metodą „na policjanta” i „na wnuczka”, "prokuatora" bądź "pracownika poczty" wciąż próbują oszukać starsze osoby. Na terenie wojewodztwa pomorskiego w ostatnich dniach  intensywnie dzwonią oszuści podający się za pracownika poczty i funkcjonariusza policji i próbowali wyłudzić pieniądze. Jak się okazuje nie wszyscy seniorzy zorientowali się, że to próba oszustwa , co spowodowało, że stracili oszczędności życia. Kolejny raz apelujemy o ostrożność i zdrowy rozsądek w kontaktach z obcymi, policjanci oraz przedstawiciele instytucji państwowych nigdy nie proszą o przekazywanie pieniędzy oraz drogich kosztowności.

Mimo działań prowadzonych przez Policję, które często kończą się zatrzymaniami osób oszukujących starsze osoby, nadal pojawiają się kolejni oszuści, którzy próbują wzbogacić się wykorzystując dobroć i łatwowierność osób starszych. W ostatnich kilku dniach na terenie województwa pomorskiego dzwonili oszuści do naszych seniorów. Niestety kilku z nich zostało oszukanych i staraciło oszczędności całego życia.

Pamiętajmy, kiedy dzwoni do nas osoba podająca się za członka rodziny, policjanta, prokuratora... i prosi o pieniądze, na pewno należy być ostrożnym. Zazwyczaj takie działanie to proceder przestępczy. Za każdym razem, gdy mamy jakiekolwiek wątpliwości, zakończmy daną rozmowę i samemu zadzwońmy na Policję – tel. 47 74 36 222 (dyżurny chojnickiej Policji) lub na numer alarmowy 112, gdzie zawsze uzyskamy pomoc.

Policjanci z Chojnic już bardzo dawno wypowiedzieli walkę z naciągaczami i oszustami. Poprzez liczne komunikaty w mediach, debaty społeczne i spotkania z udziałem osób starszych, a także wizyty dzielnicowych w mieszkaniach takich osób, przestrzegają starszych mieszkańców przed oszustami działającymi metodą „na wnuczka”, „na policjanta”, „na pracownika poczty” czy też „na pracownika banku”. Wielu z nich już doskonale wie, jak zachować się, kiedy zadzwoni do nich rzekomy wnuczek bądź fałszywy policjant. Przede wszystkim wykazują się daleko idącą ostrożnością, rozłączają się, nie przekazują żadnych oszczędności i o wszystkim powiadamiają policjantów.

Apelujemy o czujność i przypominamy:

  • Przestępcy stale modyfikują swoje działania. Obok znanej metody „na wnuczka”, są też metody „na funkcjonariusza CBŚP”, „na inkasenta”, „prokuratora”, ale też pojawiają się oszustwa, że sprawcy informują seniorów, że ich pieniądze w banku, bądź w domu są zagrożone i mogą je wszystkie stracić. Oszustów nie zadawalają już kwoty pieniędzy posiadane w domu. Stosując techniki psychomanipulacyjne doprowadzają do sytuacji, że ofiary wypłacają z kont bankowych posiadane oszczędności, zaciągają kredyty, zrywają lokaty, lub przekazują środki pieniężne na wskazane przez przestępców konta bankowe.
  • Funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie. NIGDY też nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.
  • W momencie, kiedy ktoś przez telefon będzie mówił, że jest policjantem lub prokuratorem oraz będzie opowiadał o prowadzonej sprawie i potrzebie przekazania pieniędzy – zakończmy rozmowę telefoniczną. Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować, powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.
  • Nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na koncie. Nie przekazujmy też informacji o posiadanych w domu kosztownościach.
  • Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
Powrót na górę strony