Straciła ponad 2 tysiące złotych generując kody ,, Blik”
Policjanci ostrzegają przed oszustwami dokonywanymi metodą na „blika”. Wczoraj 27- latka z Brus powiadomiła funkcjonariuszy o kradzieży pieniędzy za pomocą wyłudzonych kodów płatności. Oszust podszył się pod znajomego na portalu społecznościowym i zwrócił się pilną prośbą o pożyczkę. Za pomocą wyłudzonego kodu do płatności mobilnej pokrzywdzona straciła ponad 2 tysiące złotych. Przypominamy, by nikomu nie udostępniać danych do kont bankowych.
Po raz kolejny policjanci zostali powiadomieni o oszustwach za pomocą popularnego komunikatora społecznościowego. Oszust, przełamując elektroniczne zabezpieczenia do komunikatora, w imieniu pokrzywdzonego wysyłał do znajomych wiadomości z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez wygenerowanie numeru kodu Blik w systemie płatności elektronicznej. Swoje prośby przestępcy tłumaczą w treści różnie: chwilowym brakiem gotówki, pilną potrzebą zapłaty rachunku czy zrobienia przelewu oraz niemożnością zrobienia tego ze swojego konta. 27-latka z Brus przesłała kody blik na łączną kwotę 2250 złotych.
Na czym polega oszustwo metodą na Blik? Otóż polega ono właśnie na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba, logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu, nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Proceder pomimo wielu apeli ze strony policji jest niestety nadal skuteczny dla przestępców . W ostatnich dniach ofiarą oszustów padł mieszkaniec powiatu, którzy stracili w ten właśnie sposób kilkaset złotych.
Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą Blika-a lub o przekazanie kodu Blik - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.