POLICYJNY PROJEKT "AKADEMIA BEZPIECZNEGO SENIORA"-PRAWA KONSUMENTA
Wczoraj odbyły się kolejne warsztaty drugiej edycji spotkań seniorów z powiatu chojnickiego w ramach projektu „Akademia Bezpiecznego Seniora”. Tym razem policjanci oraz rzecznik praw konsumenta przekazali słuchaczom porady, w jaki sposób radzić sobie z natrętnymi akwizytorami oraz nie paść ofiarą oszustów podszywających się za przedstawicieli banków i zakładów użyteczności publicznej.
Wczoraj odbyły się kolejne warsztaty drugiej edycji spotkań seniorów z powiatu chojnickiego w ramach projektu „Akademia Bezpiecznego Seniora”. Tym razem policjanci oraz rzecznik praw konsumenta przekazali słuchaczom porady, w jaki sposób radzić sobie z natrętnymi akwizytorami oraz nie paść ofiarą oszustów podszywających się za przedstawicieli banków i zakładów użyteczności publicznej.
Wczoraj w Ośrodku Profilaktyki Rodzinnej w Chojnicach, w ramach II edycji Akademii Bezpiecznego Seniora, chojnicka policja przeprowadziła kolejne spotkanie w formie warsztatów dla osób starszych.
Seniorzy to grupa społeczna szczególnie narażona na działania przestępców i oszustów. To osoby starsze najczęściej padają ofiarą fałszywych wnuczków, inkasentów, czy też pracowników różnego rodzaju firm telekomunikacyjnych i energetycznych. Ciągle zmieniające się metody działania sprawców generują potrzebę systematycznego przekazywania informacji osobom starszym.
Osoby w podeszłym wieku to też grupa docelowa dla podmiotów handlowych zajmujących się sprzedażą akwizycyjną przedmiotów rehabilitacyjnych, pościeli, wyposażenia kuchni lub sprzętu AGD. Niska świadomość na stosowane podczas tego typu sprzedaży metody socjotechniczne, powoduje nakłanianie seniorów na zakup często niepotrzebnych im przedmiotów po zawyżonych cenach, czasami również na zawarcie bardzo niekorzystnej umowy kredytowej ze sprzedawcą.
Brak podstawowych informacji na temat praw konsumentów, w tym możliwości i formy odstąpienia od zawartej umowy, generuje potrzebę zwiększenia świadomości wśród osób starszych z zagadnień prawa konsumenckiego.
Policjanci z zespołu ds. profilaktyki społecznej, wspólnie z Joanną Gierszewską - rzecznikiem praw konsumenta, przeprowadzili zajęcia profilaktyczne, podczas których starali się zwiększyć świadomość seniorów o występujących negatywnych zjawiskach, takich jak oszustwa przy zawieraniu różnego rodzaju umów.
Uczestnicy obejrzeli filmy i wysłuchali porad rzecznika, wynikających z jej doświadczenia zawodowego. Dzięki temu dowiedzieli się jakie zagrożenia mogą na nich czyhać w życiu codziennym, w jaki sposób działają sprawcy i jakie zachowania ofiar im to ułatwiają. Otrzymali wskazówki, na co powinni zwracać szczególną uwagę. Wszyscy obecni zadawali mnóstwo pytań, dzieli się swoimi spostrzeżeniami i chętnie brali aktywny udział w praktycznej części zajęć. Na koniec każdy z seniorów otrzymał mały upominek od organizatorów spotkania.
Kolejne spotkanie w ramach Akademii Bezpiecznego Seniora będzie dotyczyło zdrowego żywienia i aktywnego spędzania czasu. Serdecznie zapraszamy wszystkich chętnych.