Bezpieczny pieszy i rowerzysta z odblaskami
Policjanci Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Chojnicach przy udziale funkcjonariuszy z prewencji prowadzić będą od czwartku dwudniowe działania ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. W czasie akcji promować będą bezpieczne zasady wśród pieszych i rowerzystów, a także informować ich o podstawowych obowiązkach w trakcie poruszania się po drogach. Obecna pora roku nie sprzyja pieszym. Z powodu trudnych warunków atmosferycznych piesi oraz rowerzyści są dla kierujących słabo widoczni nawet w dzień. Mundurowi przede wszystkim przypomną wszystkim o konieczności używania elementów odblaskowych w trakcie poruszania się poza terenem zabudowanym, tym samym zachęcą „niechronionych” do korzystania z odblasków również na terenie miasta.
Zdarzenia z udziałem pieszych, to w większości zdarzenia zakwalifikowane jako „najechanie na pieszego”, pozostałe to inne zdarzenia, w których pieszy został poszkodowany np. w wyniku zderzenia dwóch pojazdów, a następnie wjechania pojazdu na chodnik, wjechania w wiatę przystanku komunikacji, uderzenie w słup lub znak, który przewracając się uderzył w pieszego lub też pieszy przyczynił się do powstania wypadku drogowego nie doznając w nim obrażeń ciała.
Aby bezpiecznie korzystać z drogi jako pieszy trzeba posiadać na ten temat wiedzę. To pomaga i sprawia, że prawdopodobieństwo wypadku staje się dużo mniejsze
Światło odblaskowe – to błysk rozsądku na drodze - w mieście i poza miastem
Piesi mylą dwa pojęcia – widzieć i być widocznym. Sądzą, że jeżeli widzą nadjeżdżający z przeciwka samochód lub jego światła, to i oni są widziani przez kierującego pojazdem. To błąd! Im wcześniej kierowca zauważy pieszego na jezdni tym skuteczniej zahamuje. Nie jest przesadą hasło, które mówi, że
Odblask = życie.
Elementy odblaskowe są tak dobrze widoczne ponieważ odbijają światła. Prawidłowo noszone odblaski powinny być umieszczone w takim miejscu, aby znalazły się w polu działania świateł samochodowych i były zauważalne dla kierujących nadjeżdżających z obu kierunków z tyłu i z przodu.
Każdy pieszy, który porusza się po zmierzchu po drodze poza obszarem zabudowanym, musi mieć odblask umieszczony w sposób widoczny dla kierujących. Do tego zapisu nikogo nie trzeba przekonywać, warto jednak namówić dzieci aby nosiły elementy odblaskowe, nawet jeśli przepisy tego nie wymagają, czyli najlepiej przez całą jesień, zimę i wczesną wiosnę zarówno w dzień jak po zmierzchu. W przepisach przewidziano wyjątek: pieszy może poruszać się po zmierzchu poza obszarem zabudowanym bez elementów odblaskowych, jeżeli znajduje się na drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub na chodniku. Nowy przepis nie ma zastosowania w strefie zamieszkania – tam pieszy korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem.
Elementami odblaskowymi mogą być przedmioty doczepiane do ubrania, opaski, kamizelki oraz smycze. Ważne jest ich umieszczenie: odblaski zaleca się umieszczać na wysokości kolan, dłoni, w okolicy środka klatki piersiowej i pleców – wówczas będziemy mieli pewność, że są dobrze widoczne dla innych uczestników ruchu drogowego.
Warto przypomnieć, że po zmroku pieszy ubrany w ciemny strój jest widziany przez kierującego pojazdem z odległości około 40 metrów. Natomiast osoba piesza, mająca na sobie elementy odblaskowe, staje się widoczna nawet z odległości 150 metrów. Te dodatkowe metry pozwalają kierowcy wyhamować i bezpiecznie ominąć pieszego. Kupując odzież dla dzieci warto wybrać taką, która ma trwale naszyte elementy odblaskowe. Te zasady zwiększą również bezpieczeństwo dorosłych.
Przechodzenie przez jezdnię
To niby nic trudnego, ale czynność ta powinna być wykonywana „z głową”. Przejście dla pieszych wskazuje tylko miejsce, w którym dozwolone jest przechodzenie przez ulicę lecz nie zapewnia stu procentowego bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo zapewniamy sobie sami.
Przechodząc przez jezdnię pamiętaj:
- Nie przechodź przez ulicę „z marszu”, zatrzymaj się i oceń sytuację.
- ZAWSZE, niezależnie od tego gdzie przechodzisz (także na światłach): spójrz w lewo, potem w prawo, znów w lewo. Nic nie jedzie – przechodzisz. Jeśli samochód nie zwalnia CZEKAJ, nawet gdy masz zielone światło.
- Stosuj zasadę szczególnej ostrożności, przecież może się zdarzyć, że kierowca będzie nietrzeźwy albo zachowa się jak nieodpowiedzialny pirat drogowy. Masz za dużo do stracenia żeby mu udowodnić, że to ty masz pierwszeństwo.
- Uważaj szczególnie wtedy gdy jest zła widoczność na drodze, czyli: o zmroku, w nocy, w czasie deszczu albo śniegu.
- Nigdy nie przechodź w miejscu gdzie kierowcy nie spodziewają się pieszych np. tam gdzie barierki oddzielają jezdnię od chodnika.
- Nie wchodź nagle na jezdnię spoza przeszkody: żywopłotu, zaparkowanego pojazdu, autobusu, który zatrzymał się na przystanku. itp.
- Szybko pokonuj jezdnię, ale nie przebiegaj.
- Jeśli przechodzisz przez jezdnię dwupasmową zawsze upewnij się czy przepuszczą cię samochody jadące po obydwu pasach RUCHU.
- Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 metrów. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 metrów od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu
- Jednakże poza przejściem możesz pokonać jezdnię tylko pod warunkiem, że nie spowoduje TO zagrożenia bezpieczeństwa lub utrudnienia ruchu pojazdów.
- Będąc na jezdni poza przejściem ustępuj pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi idź drogą najkrótszą.
- Zabrania się: przebiegania przez jezdnię, przechodzenia w miejscu o ograniczonej widoczności, zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby.
Nie ryzykuj! Nie przechodź (przebiegaj) na czerwonym świetle. W miastach takie zachowanie pieszych zalicza się do głównych przyczyn wypadków z ich udziałem.
Poruszanie się poboczem i jezdnią
- Z pobocza korzystaj tylko wówczas, gdy nie ma chodnika lub drogi dla pieszych. Dopiero gdy nie ma pobocza albo nie nadaje się ono do użytku możesz iść po jezdni.
- Chodzenie po jezdni jest zawsze ostatecznością. To najmniej bezpieczne miejsce dla pieszego, bo jezdnia jest przede wszystkim dla pojazdów. Pieszy na jezdni jest tylko gościem.
- Pobocze często ma dużo gorszą nawierzchnię niż jezdnia np. rośnie na nim trawa, albo jest wysypane żwirem, mimo to będziesz tam znacznie bezpieczniejszy niż na jezdni. Wygoda to nie wszystko, liczy się bezpieczeństwo !
- Gdy wzdłuż drogi biegnie chodnik i pobocze, zawsze wybieraj chodnik !
- Poboczem lub jezdnią należy chodzić lewą stroną drogi (twarzą do nadjeżdżających pojazdów). Idąc po jezdni zajmuj miejsce najbliżej jej krawędzi i obowiązkowo ustępuj pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi. Oznacza to obowiązek zatrzymania się lub nawet zejścia z jezdni.
- Poruszanie się lewą stroną drogi zapewnia lepszą widoczność i zwiększa Twoje bezpieczeństwo, jest to elementarna zasada. Chodzenie prawą stroną powoduje, że pieszy nie widzi nadjeżdżającego z tyłu samochodu, co na wąskich drogach grozi potrąceniem, zwłaszcza w sytuacji wymijania się dwóch pojazdów.
- Idąc jezdnią lub poboczem obserwuj nadjeżdżające samochody, w razie gdy pojazd nie zmienia toru jazdy aby bezpiecznie Cię wyminąć zejdź z jezdni, a gdy idziesz poboczem dla własnego bezpieczeństwa przesuń się jeszcze dalej od krawędzi jezdni, nawet gdy jest to niewygodne.
- Przepisy zezwalają, aby na drodze o małym ruchu przy dobrej widoczności dwóch pieszych szło obok siebie, jednak dla własnego bezpieczeństwa lepiej po jezdni chodzić „gęsiego”. Przy złej widoczności chodzenie po jezdni parami jest zwykłą lekkomyślnością i narażaniem życia.
- Będąc na jezdni szczególnie uważaj na zakrętach dróg i wzniesieniach gdyż kierowcy mogą Cię wówczas zauważyć dosłownie w ostatniej chwili.
- W czasie deszczowej pogody czy też opadów śniegu także musisz kontrolować sytuację na drodze, a nie skupiać się głównie na osłanianiu parasolką, spoza której nie widać nadjeżdżających samochodów.
- Jadąc rowerem pamiętaj, że kamizelka odblaskowa zwiększy w dużej mierze twoja widoczność.